Annonsørinnhold - enerWE Partner

ABB Azipod® isbrytende fremdriftssystem skal drive flåte med LNG-tankere

ABB har inngått en kontrakt med Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering på over 300 millioner dollar for å levere en omfattende kraft- og fremdriftspakke for seks nye spesialfartøyer som skal transportere LNG langs Nordøstpassasjen (Nordlige sjørute).

Hvert av de seks nybygde fartøyene vil inneholde en trio av de største og kraftigste Azipod® fremdriftsenhetene som noensinne er levert for skip som opererer i is. Til sammen vil de 17 MW Azipod®-enhetene gi en total effekt på 51 MW (68 400 HK) slik at fartøyene kan navigere trygt gjennom is opp til 2,1 m tykkelse. Under tilsvarende forhold og uten ABBs teknologi, vil sammenlignbare skip trenge assistanse fra isbryter.

Helårs gjennom Nordøstpassasjen

ABB Azipod®-fremdriftssystem er kjent for sin enestående ytelse og har blitt en industristandard for isgående fartøy. Azipod® fremdriftssystem, der den elektriske drivmotoren befinner seg i en nedsenket enhet utenfor skroget, kan rotere 360 grader for å øke manøvreringsevnen, noe som er spesielt viktig for fartøy som opererer i is. De nye LNG-tankerne vil bli klassifisert til ARC7 - den høyeste isklassesertifiseringen for handelsfartøy.

Ordren følger den vellykkede leveransen av ABBs ledende teknologi for 15 skip som betjener Yamal LNG-prosjektet - en av de største ordrene noensinne for ABB Marine & Ports, fullført i 2019.

- Vi er stolte av å se at teknologien vår igjen blir valgt for krevende operasjoner i Arktis, sier Juha Koskela, divisjonspresident i ABB Marine & Ports. - Vi støtter den voksende, arktiske, maritime næringen med vår enestående teknologi som gjennom årene har vist seg å muliggjøre sikker, bærekraftig drift og sørger for helårstransport av last gjennom Nordøstpassasjen.

Kapasitet på 170 000 m3 LNG

Ved levering fra 2023 vil de seks fartøyene betjene Arctic LNG 2 - et av de største industriprosjektene i Arktis - og vil hver ha kapasitet til å transportere 170 000 m3 LNG.

ABB har levert elektriske fremdriftssystemer til over 90 isbrytere eller isgående fartøy. Azipod®-fremdriftssystem spenner fra 1MW til 22MW. Med sin dokumenterte evne til å redusere drivstofforbruket med opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonell, akselbasert fremdrift, har Azipod®-teknologien spilt en nøkkelrolle i utviklingen av ABBs sterke posisjon for miljøvennlig, elektrisk fremdrift.

Den omfattende ABB-leveransen inkluderer også generatorer, elektriske tavler, transformatorer, elektriske drivenheter og fremdriftsstyringssystemer.