Standard Norge

Standard Norge utvikler og forvalter standarder i Norge, og har enerett på å utgi Norsk Standard. Gjennom Standard Online gjør Standard Norge norske, europeiske og internasjonale standarder tilgjengelige og bidrar til at de tas i bruk. Vi tilbyr også kurs og rådgiving innenfor et stort utvalg standarder.

Over 3 000 norske eksperter er med i standardiseringsarbeid i regi av Standard Norge på nasjonalt eller internasjonalt plan. Vi har rundt 70 ansatte som sørger for at dette arbeidet går sin gang. Les mer om å jobbe i Standard Norge.

Standard Norge er den ledende aktøren på nasjonal og internasjonal standardisering i Norge.

  • Sammen med kundene utvikler vi løsninger som gir økt effektivitet, større konkurransekraft og redusert risiko i bedrifter og samfunnet
  • Vi er et nøytralt bindeledd mellom involverte parter og en pådriver i globale nettverk

Annonsørinnhold:

Prosjektleder Tor Andersen
Prosjektleder Tor Andersen

Et stort steg for elektrisk sjøfart

Publisert Sist oppdatert

NEK gjennomførte det første møtet i Landstrømsforum 12. april i år, et initiativ av NEK i samarbeid med Enova. Der ble det klart at man har langt igjen om klimamålene skal nås i 2030, men med de tre arbeidsgruppene som er etablert har utfordringene en løsning.

I et fullsatt Landstrømsforum var både rederier, havner, verft, nettselskap, leverandører og myndigheter representert. Gjennom dagen fikk mange av de ulike interessentene presentere sine tanker og løsninger, og det ble tydelig at forumet hadde truffet skipsfartsnæringene på pulsen.

- Dette har faktisk gått over all forventning forteller Tor S. Andersen som er NEKs prosjektleder for Landstrømsforum. Over 60 deltakere vitner om en svært høy interesse for elektrifisering av skipsfarten. Kanskje ikke så rart når vi vet at det må store endringer til i næringen om vi skal klare klimamålene innen 2030.

Landstrømsforum viser tydelig at veien fram mot 2030 ikke er rett, og i mange tilfeller heller ikke kort. De tekniske løsningene er i stor grad på plass og utviklingen pågår for fullt, men vilje og ressurser til å ta de i bruk er i mange tilfeller utilstrekkelig.

Det tar for lang tid mener Erik Lansen, administrerende direktør i Selfa Artic, som har bygd verdens første elektriske fiskefartøy. - Med denne farten vil vi aldri nå klimamålene og tiden er i ferd med å løpe fra oss. Derfor er det uhyre viktig at Landstrømsforum er etablert, slik at vi kan få opp tempoet betraktelig. Alle utfordringene for å elektrifisere skipsfarten må på bordet, så må vi finne løsninger.

Under forumet ble det tydelig at det må arbeides hardt dersom man skal få bred tilslutning for løsninger som kan øke tempoet i elektrifiseringen. Deltakerne på Landstrømsforum ble derfor invitert til å delta i tre ulike arbeidsgrupper, som skal dekke de viktigste utfordringene. De tre arbeidsgruppene får i oppgave å utrede standardisering, kapasitetsbehov og rammevilkår.

- Klarer vi å løse disse problemstillingene har vi kommet svært langt, sier Arild Røed, fagsjef i NEK. Alle de impliserte partene har en stemme inn i arbeidsgruppene og alt ligger til rette for å finne gode løsninger. Døren til arbeidsgruppene er heller ikke lukket og vi vil ønske nye deltakere hjertelig velkommen.