enerWE Partner - Annonsørinnhold:

Kunne du kjøpt en Ferrari uten å ha prøvekjørt en?

- For første gang er det mulig å teste software for brønnplanlegging før du signerer kontrakten.

Oliasoft hentet nylig inn 50 millioner kroner fra investorer for videre vekst, og nå er de på god vei til å revolusjonere prosessene rundt boring og brønn. Målet er å bidra til økt verdiskaping og mindre karbonavtrykk gjennom digitalisering.

André Backen
André Backen

Potensielle brukere av softwaren kan nå teste den før de tar en beslutning og signerer for videre bruk.

— De som så langt har testet softwaren er blant annet svært entusiastiske rundt det moderne brukergrensesnittet vårt og 3D-modellen vår i brønnbanedesign med bl.a. usikkerhetsellipser forteller André Backen, CEO i Oliasoft.

Den avanserte temperatursimulatoren har vært en vrien nøtt å knekke og mange har forsøkt å utvikle dette, , men Oliasoft har nå knekt koden og er snart klar til å lansere den som siste tilskudd i deres portefølje av moduler.

— Nå går mange boreingeniørers våte drømmer i oppfyllelse, og vi forventer at løsningen er mer enn velkommen.

Blowout & Kill

Oliasoft leverer markedets første og eneste kommersielle software for Blowout & Kill, som kundene selv kan operere.

— Muligheten til å kjøre flere simuleringer og justere inputdata øker intern kompetanse og bidrar til å sikre kontinuitet gjennom hele brønndesignet, forteller André Backen. Simuleringen er integrert i Oliasoft WellDesign og kan prøvekjøres allerede i dag.

Oliasoft opplever at de som har testet softwaren så langt synes det er for godt til å være sant.

— Både arbeidsflyt og brukergrensesnitt er intuitivt, samtidig om kalkulasjoner går raskere og visualiseringen er bedre. Det er nå mulig å gjøre import og eksport av data til 3.part systemer på en sømløs og enkel måte.

God timing for digitalisering

Oliasoft har testet softwaren over langt tid, og har holdt litt tilbake med å slippe på brukere.

— Ny software må brukes for å bli bra, og nå mener vi kvaliteten er der den skal være. Vi får ikke så mange sjanser til å imponere brukere med et godt førsteinntrykk, dermed har timing vært viktig for oss.

André Backen forteller at de trenger mange brukere og helst så mange som mulig som bruker softwaren samtidig, for å teste og forbedre softwaren.

— Vi håper derfor at tidsbruk per innloggede brukere i tiden fremover går opp etterhvert som flere begynner å bruke softwaren til daglig.

Digitalisering får drahjelp av korona og lav oljepris

Korona og lav oljepris har ført til at mange brukere har flyttet litt på seg.

- Flere virker mer åpne for nye og digitale løsninger nå enn tidligere, forteller André Backen.

Hva om produktet ikke er bra nok?

— Men hvordan har tilbakemelding vært så langt?

— Det er stor variasjon i tiden som blir brukt til å teste softwaren og det er kan være vanskelig for boreingeniører å sette av tid, forteller André Backen. Selv om dette er avansert programvare, ser vi at de som tar seg tid til å teste i en halv til en hel arbeidsdag ofte kommer ut av prøvekjøringen med et godt inntrykk av hva softwaren er i stand til å gjøre.

Gjengangeren som Oliasoft oftest hører er "at det var på tide at det kom noe nytt og forfriskende på banen" og "Wow, dette er virkelig en stor forbedring fra alt vi tidligere har vært borti"

— Vi har satt oss et mål om en brukertilfredshet på >85%, noe som er på høyde med bransjeledende aktører målt i kundebarometer, forteller han.

Andre Backen er tydelig på at det er viktig for selskapet å kunne gi et godt førsteinntrykk, men at det er enda viktigere å vise at de kan fortsette å levere stabil høy kvalitet og bevege seg så raskt som det forventes over tid.

100 % skybasert

Brønnplanleggingssoftwaren fra Oliasoft er alene på markedet som leverandør av et 100 % skybasert system, med APIer som muliggjør full automatiske operasjoner.

— Målet om å lage moderne kvalitetssoftware er ikke en engangsjobb, men skjer gjennom tett dialog med fageksperter og våre brukere. Det er essensielt å lytte til deres innspill og behov over tid. Her skal det ikke være mulig å kjøpe "katta i sekken". Det du ser er det du får.

Det legges ned opp mot 500 utviklingstimer i produktet per uke. Det bidrar til at Oliasoft beveger seg raskt, og kan spise unna det som er av friksjon og rusk som brukerne eventuelt opplever.

Ønskelisten har vært lang!

Etterhvert som flere av Oliasoft sine brukere har funnet ut hva softwaren har vært i stand til å utføre og hva som er mulig å implementere, har ønskelisten vokst.

— Alt kan lages, vi må bare vite at det er av høy nok verdi for flere, slik at det er riktig av oss å prioritere og bruke tid på akkurat dette fremfor noe annet.

André Backen forteller at de i perioder har befunnet seg mellom barken og veden. De har måttet sette ned foten med tanke på hva som er nødvendig funksjonalitet og hva som kan komme på et senere tidspunkt. Det viktigste er at vi utvikler et produkt som alle parter er fornøyd med.

— Per i dag leverer vi det samme som konkurrentene, men med raskere beregninger, større integrasjonsmuligheter og større presisjonsnivå. I tillegg til at vi har korrigert noen regnefeil fra modeller brukt i konkurrerende software, avslutter han.