Annonsørinnhold - enerWE Partner

Driftsoperatør og 100% hjemmekontor

Siden tidlig i mars har de fleste av Rejlers sine medarbeidere jobbet hjemmefra. Vi har tatt en prat med Christina (Tina) Bergquist, Driftsoperatør i Rejlers Embriq for å få et innblikk i hennes hverdag på hjemmekontoret i Motala.

Daglige rutiner

Tinas to døtre er flyttet ut, så hun kan derfor anvende ett av rommene som hjemmekontor. Hun syntes det fungerer bra, selv om det blir litt ensomt uten kollegaene. Arbeidsrutinene er med unntak av pendling til jobben helt like som før. Arbeidsdagen begynner klokken syv med alle rutiner, kontroller og avstemminger i de ulike systemene hun arbeider i. Hennes formiddag styres i henhold til regelverket for rapportering til el-markedets aktører, og det er først og fremst morgentimene som er mest kritiske og som må prioriteres.

Morgenmøte

Hver morgen holder Annica Lindén, Driftssjef, et avstemmingsmøte via Teams med hele driftsgruppen samt øvrige medarbeidere på Motala- og Örebrokontoret. Der får den felles gruppen en statusrapport og informasjon om det er noe som har hendt, eller om det er planlagt noe den dagen som vil ha innvirkning på driften. Det hjelper gruppen å være oppdaterte på hva som pågår både i driften og i andre forhold som kan være av betydning for deres arbeidsdag.

Kontakt med kunder og kollegaer

Tina holder utover gruppemøtet daglig kontakt med flere av sine kollegaer via ulike chattetjenester, men savner fortsatt det sosiale som kommer med å samles fysisk som hun er vant til og trives med. Hun forteller at den daglige kontakten med kundene fungerer som før, mest via e-post men også per telefon. Det fungerer bra, og Tina forteller at de kundene hun har kontakt med fortsatt er friske og ved godt mot.

Pauser

Ettersom hun sitter i overetasjen blir det mange trappeskritt for å fylle på kaffe. Det gjør godt mellom all stillesittingen, og hun forsøker også å ta korte pauser for å røre på seg siden hun ikke har tilgang til sin heve- og senkepult på hjemmekontoret. Vi vet at det ikke er en selvfølge å få inn hverdagsmosjon på hjemmekontoret, og det er veldig viktig å sette av tid til det for vår egen velvære. Vi spurte Tina hvordan hun gjør det;

- Jeg forsøker å booke inn en gåtur i lunsjen for å få frisk luft.

Til sist

Tina syntes det fungerer fint å jobbe hjemmefra, at hun har bra verktøy og tilgang til de systemene hun trenger for å utføre sine arbeidsoppgaver. Alt går via sikre tilkoblinger og hun kjenner at hun kan være 100% operativ. «For øyeblikket har jeg til og med fått en arbeidskamerat her på hjemmekontoret,» sier Tina med et smil.

Hun forteller at hennes eldste datter som bor og jobber i Göteborg, og har blitt henvist til hjemmekontor og derfor har valgt å sitte hjemme i Motala for å jobbe i en tid fremover.

- Det kjennes veldig bra, avslutter Tina fra sitt hjemmekontor i Motala!

Vi takker for at vi har fått hilse på og ønsker henne en bra dag på jobben.