Annonsørinnhold - enerWE Partner

Elbilen skal ikke lades på skjøteledning. Ta kontakt med en installatør som setter opp en ladeboks, melder DLE.
Elbilen skal ikke lades på skjøteledning. Ta kontakt med en installatør som setter opp en ladeboks, melder DLE.

Pass på når du lader elbilen hjemme!

Det elektriske anlegget i mange tusen boliger belastes ekstra når familier har både hjemmekontor og hjemmeskole. Det lokale eltilsyn ber alle følge ekstra godt med på det elektriske anlegget i sin bolig, særlig ved hjemmelading av elbilen.

Publisert Sist oppdatert
Tilsynsingeniør Anne Coch Aagesen i Det lokale eltilsyn.
Tilsynsingeniør Anne Coch Aagesen i Det lokale eltilsyn.

– Mange har hjemmekontor for tiden og kanskje må hele familien holde seg hjemme. Dermed er det ganske sannsynlig at man bruker mer strøm, og det elektriske anlegget belastes mer, sier tilsynsingeniør Anne Coch Aagesen i Det lokale eltilsyn (DLE).

DLE har satt de fleste tilsynsbesøk på vent på grunn av situasjonen rundt Korona-viruset, men har mange råd til hvordan man best kan følge med på det elektriske anlegget og utstyret man har i boligen.

– Dette kan alle gjøre selv og mye kan undersøkes med enkle grep, sier tilsynsingeniøren.

DETTE KAN DU GJØRE SELV

Først legger du turen innom sikringsskapet, oppfordrer Coch Aagesen.

– Kjenn på sikringene, er de mer enn lunkne? Dette kan være et tegn på overbelastning. Bruk luktesansen også, det skal ikke lukte svidd.

Dersom det er gamle skrusikringer i sikringsskapet må man følge litt ekstra med på disse. Skrusikringer skal være godt tilskrudd. Husk også hovedsikringer/ inntakssikringer, det er på disse man oftest finner varmgang i kontaktpunkter.

Bildet viser et ekstremt tilfelle, sier tilsynsingeniør Anne Coch Aagesen. - Se også etter hva som oppbevares foran og rundt varmtvannstanken. Raskt antennelig materiale bør fjernes.
Bildet viser et ekstremt tilfelle, sier tilsynsingeniør Anne Coch Aagesen. - Se også etter hva som oppbevares foran og rundt varmtvannstanken. Raskt antennelig materiale bør fjernes.

– En annen gjenganger er varmtvannstanken. I veldig mange tilfeller er denne tilkoblet med plugg og stikkontakt. Dra ut pluggen og se etter på plugg og stikkontakt. Det skal ikke være antydning til brun misfarging i stikkontakten, og pluggen skal ikke ha bulker eller se brent ut.

LADING AV ELBIL

– Alle som ikke har et nyere elektrisk anlegg bør ikke lade elbilen hjemme. Med et eldre elektrisk anlegg bør man kun lade elbilen i nødstilfeller. I stedet bør man oppsøke en av de mange ladestasjonene rundt omkring, som utenfor kjøpesenter og bensinstasjoner. Selv om man oppfordres til å være mest mulig hjemme nå for å minske smitten av Korona-viruset, trenger man ikke ha kontakt med andre for å bruke disse ladestasjonene, sier Coch Aagesen.

DLE understreker at all form for lading bør foregå under et visst tilsyn. Ved lading av elbil må man være ekstra påpasselig.

– En vanlig utestikkontakt som ikke har egen kurs er ikke beregnet for å lade elbil, det kan være flere koblingspunkter på kursen og disse tåler ikke belastningen og det vil utvikle varmgang i koblinger som igjen kan bli brann, sier hun.

Det lokale eltilsyn minner om at det ikke er tillatt å lade elbil på skjøteledning.

Dersom du lader med vanlig stikkontakt, også kalt Schuko, gjelder disse retningslinjene:

  • Du må ha egen kurs til elbilen på maks 10 A.
  • Kursen må ha jordfeilbryter type B
  • Du må alltid trekke ut kabelen fra bilen før du tar ut støpselet fra stikkontakten når du har ladet ferdig
  • Det er viktig å følge med på kontakten under lading, for varmgang kan forekomme.

HJEMMELADER

DLE anbefaler at du kontakter registrert installatør og får installert en ladeboks (hjemmelader).

– Da lader du både sikrere og raskere enn hvis du lader med vanlig stikkontakt. Det er fordi ladebokser er laget spesielt for elbil, og tåler høy belastning over tid.

Få flere tips og råd på elsikkerhetsportalen.no